Paulo Coelhos - Alkemisten, en objektiv rescension

Nå här sitter jag och skriver en rescension (ett ord som jag försökte stava 2000 gånger innan jag helt enkelt slog upp det) av Paulo Coelhos bok Alkemisten

Det är ingen bra bok, trots att den vunnit nobelpriset och är världens mest lästa bok efter Biblen (typ). Boken handlar om en fåraherde som träffar en man som säger åt honom att hämta en skatt. Man får följa herdens resa, en resa som sker helt utan komplikationer, bara lycka överallt! Herdfan stöter knappt på ett enda problem, och gör han det så löser Gud (Ja, Gud! Handen som skrivit allt) det med en endaste gång. Detta är en av jordens tråkigaste böcker. Jag lovar, 200 sidor om en pojke som lyckas med allt, hittar kärleken, sin skatt, nya vänner - you name it 


Boken är fylld med en massa fina metaforer som alla tycks vilja säga samma sak - tror du på dig själv kommer du alltid att lyckas. Detta är naturligtvis är en lögn, en ganska fin sådan men lika fullt en lögn. Nå det hade väl kanske inte gjort så mycket om den varit med en eller på sin höjd två gånger. Men tror du på dig själv... är med överallt, sida upp och sida ner, författaren använder visserligen olika metaforer, men de säger i princip samma sak. Jag vill spy på Paulo Coelhos Alkemisten.

Tack.


Så, nu är det bara att lämna in.

Kommentarer

Kommentera genast!:

Namn:
Ge alla mina tillgångar till Åsa?

Tandbortstfärg: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0