100 sätt att misslyckas med din fjällvandring

Jag sitter i ett kök (mitt kök) och dricker te (kallt te).

Tänkte att jag skulle berätta om vårt misslyckade projektarbete (nej inte misslyckade)

Meningen var att vi skulle ta oss upp på toppen av Sveriges högsta berg och göra ett litet reserepotage om det. Istället har vi nu en film av fyra blöta, trötta flickor som i en jävla fart river två genomsura tält och sedan tar en helikopter hem. Egentligen borde jag vara hemma först i morgon men nu sitter jag här i mitt kök och funderar hur i hela världen vi nu ska redovisa projktet. Kanke skulle vi kunna skriva en bok?

100 sätt att misslyckas med din fjällvandring, här kommer tippsen som garanterar både osämja, hunger och blöta nätter.

Jag kommer hela tiden tillbaka till morgonen efter första dagsetappen, hur jag vaknade iskall och stel efter gårdagens vandring av att regnet piskade tältduken. Hur jag hör Lina i tältet bredvid klaga på att hennes sovsäck var blöt. Hur jag snabbt drar på mig kläder och kliver ut ur tältet, hur jag försent upptäcker att min käre tältdelarkamrat lagt maten löst i yttertältet. Kras, där gick nudelpaketen, ett av dem öpnnas och nudlarna sparkas ut på den leriga marken. Det är i denna hjälplösa stund som jag möter Sandras blick, där hon står utanför sitt tält i hällregnet, och vi båda brister ut i ett gapsratt.

Klockan 07:00 sitter vi inne i fjällstationens kök och tittar hjälplöst ut på regnet. Det är då Sandra kläcker ur sig att vi borde ringa vår handledare Pelle. och i den stunden känndes det nästan vettigt, men vad skulle vi ha sagt?

"Hej Pelle, eeh oj förlåt att jag väckte dig. Men det är så att, hmm ja vi befinner oss på Kebnekaise fjällstation och det regnar och det ska fortsätta med det så vi kan inte gå upp på berget. Hmm det var bara det, fortsätt sova nu. Hej"

Knappast hade han haft en mirakellösning i alla fall.

Vi har följande alternativ:

1. Trotsa hällregnet och försöka oss på den 12 timmar långa vandringen uppför Sveriges högsta berg. - Vilket förmodligen hade resulterat i en säker död.

2. Stanna kvar en dag och hoppas på bättre väder i morgon - det var väldigt lockande att föreställa sig att spendera ännu en natt i tält under hällande regn, i blöta kläder och med blöt utrustning.

3. Betala 600 kr och ta helikopter hem.



Klockan 8 hade vi fattat beslutet och vi bokade en helikoptertur redan klockan nio. Sedan rusade vi i väg för att riva tält och packa ihop oss. Totalt kaos råder.

Det är nu Lina och jag möter Sandra, hon kommer springande mot oss när vi är på väg mot tältet, i händerna har hon våra två matkassar. "Vart är tältet!?" gastar hon. Så halkar hon till, tappar ena matkassen men håller sig på benen.
"Jag skiter i den!" skriker hon och rusar förbi oss. Sylt, ketchup och mjukost rullar ut på den leriga marken. "Vafaaaan SAAAANDRA! VAD GÖR DU!?" vrålar jag genom hällregnet och när hon inte vänder börjar jag hastigt leta upp de matvaror som är på rymmen. Lina väljer att filma

Lägg till misslyckade grillningar*, råttpest, morgonhumör, osämja, fall och långa bilresor så får du vår resa i sin helhet.

Men allvarligt, den har i alla fall varit minnesvärd och bjudit på en hel massa skratt, det är tur man har självdistans :)

*Hur man misslyckas att grilla med en engångsgrill
, lektion 1. Lägg på alldeles för mycket kött genast när ni tänt grillen, elden kommer då att kvävas och grillen blir oanvändbar.


Kommentarer
Postat av: Lina

kan inte beskriva de bättre själv :P

2008-08-18 @ 16:19:37
URL: http://liinha.blogg.se/
Postat av: Åsa

Hahah, nejjag fick till en rätt bra beskrvning här;)

2008-08-18 @ 18:05:48

Kommentera genast!:

Namn:
Ge alla mina tillgångar till Åsa?

Tandbortstfärg: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0